Aspire Global I Kamp Mot Ombudsmannen

Rasmus Lindström - 04-10-2019

Aspire Global slår tillbaka Casinooperatören Aspire Global kan vara på väg att få ett anseende som rebell i Sveriges nyligen reglerade marknad. Operatören höll inte tillbaka sina ord när de svarade på nyheterna att Konsumentombudsmannen tänker ta AG Communications dotterbolag till rätten.

Konsumentombudsmannens processbiträde, Pär Magnusson, hävdar att operatörens reklam för varumärket Karamba strider mot landets Spellag gällande marknadsföringskraven. Operatörens VD, Tsachi Maimon, var däremot inte övertygad. Han sa att hans företag inte godkände att bonuserbjudandena gick över vad marknadsföringskraven tillåter enligt lagen.

Maimon tillrättavisade också Konsumentombudsmannen. Han menade indirekt att deras beslut att ge sig på operatören kom från behovet att upprätthålla lagen, inte på grund av misstänkta fel från hans företag. Han tillade också att om rätten skulle utfärda en stämning, så kommer operatören att gå emot Konsumentombudsmannens tolkning av lagen.

Ombudsmannens Klagomål

Enligt rapporterna så tror ombudsmannen att Karambas användning av bonusar och gratisspinns i sin reklam går emot lagen om Spel och Marknadsföring. Magnusson hävdar att omsättningskraven på de erbjudanden som spelarna getts, har de inget val än att spendera stora mängder pengar.

Annan kritik var att spelarna gav upp sina bonusar och vinster de fått med pengarna, om de inte uppnått omsättningskraven. Som exempel säger Magnusson att ett paket på 2,000 kronor och 100 spinns skulle kräva att spelare sätter in åtminstone 70,000 kronor innan de kan ta ut pengarna. Myndigheten förklarar att bonusen skulle behöva lösas in mer än 30 gånger på endast 21 dagar, och att gratisspinns endast var tillgängliga i en dag.

Ombudsmannen klagade också på textstorleken på erbjudandenas villkor, som var för liten och nämnde inte heller ansvarsfullt spelande eller missbruk. Magnusson hade också problem med bristen av information om att de under 18 inte får spela. Han sa att han var helt säker på att operatörens reklam bröt mot svenska lagar kring reklamerbjudanden och ansvarsfullt spelande.

Flerfaldig Förbrytare

Det här är inte första gången som Aspire Globals dotterföretag, AG Communications, har hamnar i skottgluggen av Spelinspektionen. Den svenska myndigheten att utfärdat straff mot operatören två gånger sedan de utfärdat licensen till bolaget i december 2018.

Första gången var det böter på 3 miljoner kronor med en strikt varning för att de inte följde reglerna kring självexkludering. Andra gången var det 500,000 kronor för att man inte följde bonusreglerna.